22 mars 2011

Barndomens värsta bovar

Eftersom att jag kände för att skriva en lista så skriver jag en lista. Listor (som du kan förstå eftersom att jag envisas med att skriva massor) är kul.
Nu tänkte jag skriva ihop en liten lista om de värsta bovarna på tecknad film, som jag har sett. Eftersom att jag mest har sett tecknad film som är Disney, kan vi väl säga att det är en lista över de värsta Disney-skurkarna.

Skaparna funderade nog ut de allra sämsta egenskaperna som man kan ha, och tryckte in dem i en karaktär för att lära barn hur man inte ska vara. Annat vore väl lite skumt. Good vs Evil.

DE VÄRSTA DISNEY-SKURKARNA
Ordnade efter plan, dåd och motiv. Ju ovettigare motiv, desto värre...

 
1. Scar (The Lion King)
Mördar sin bror för makt, anklagar brorsonen som är ett barn och inte tycks känna någon skuld. Uschanemej...

2. Jafar (Aladdin)
Ful som stryk och ond som man kan vara om man är riktigt ond. Kan inte komma på att han faktiskt mördar någon, men ond är han allt.
3. Den Onda Fen (Sleeping Beauty)
Maleficent, som hon heter på orginalspråket, är en icke snäll dam. När man inte bjuder henne på fest så svarar hon med att förhäxa ett spädbarn och kämpar till slutet för att döda alla som vill stoppa henne. Dåligt motiv måste jag säga...
4. Frollo (The Hunchback of Notre Dame)
Har han inget hjärta tycker man. Vållande till andras död, mordbrand, bålbränning, förräderi och annat taskigt. Äcklig är han också. Ingen man bjuder över på middag precis.
5. Ursula (The Little Mermaid)
Inne i sin grotta lurar bläckfisktanten och stjäl inte bara Ariels vackra röst, utan även hennes drömmar. Har en samling folk som hon lurat som sitter och möglar på hennes väggar.
6. Gaston (Beauty and the Beast)
Egotrippat muskelberg som inte kan acceptera att andra är mer poppis. Sparkar på den som redan ligger ned, knivhugger hjälten och är riktigt trögtänkt kring Belle. En mer ytlig nisse får man leta efter.
7. Drottningen (Snow White and the Seven Dwarfs)
Bara för att söta Snövit är en naturlig skönhet så ska hon dö. Fåfängan själv är den icke vackra drottningen. Envis som en åsna är hon med.

Även ska snabbt läggas till:
DE VÄRSTA SKURKSÅNGERNA
Hahah, vad har jag för liv egentligen?
1. Be prepared (Scar)
2. Hellfire (Frollo)
3. Savages (Indianerna/Engelsmännen - i "Pocahontas")
4. Mine, mine, mine (Ratcliffe - i "Pocahontas")
5. Mother knows best (Gothel - i "Tangled")

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar