8 mars 2011

New York, New York!

Jag har varit lite frånvarande från Sverige då jag varit och rest. Hela vägen över Atlanten till New York (Nya York) faktiskt! En underbar resa måste jag säga.

Vi gick, gick och gick (och gick lite till) runtomkring i Central Park, på 5th Avenue, Brooklyn Bridge, Liberty Island, Upper East Side, Chelsea, Highline och så for vi upp till Top of the Rock (Rockefeller Center) där jag inte kollade i kikaren på riktigt.
Jag vet egentligen inte vad jag ska säga. Det var så kul att se allt på riktigt och åka tunnelbana i rusningstid, äta frukost lite efter rusningstid och äta den perfekta middagen på Balthazar vid Little Italy/Soho.
Det blev mycket hamburgare, men inte mer än en om dagen iallafall. Men jag menar: ingen kan göra hamburgare som amerikanarna. Även den enklaste dinern har suveräna hamburgare. Det finns inte sådant på den nivån någon annanstans, vad jag vet.

Vi bodde en kortis på Waldorf Astoria. Det vackraste hotellet jag någonsin sett i mina dagar. Marmor, kristallkronor, pelare, rena (mer eller mindre) heltäckningsmattor och polerad metall... Mmm....
Det känns som att jag bara slänger ur mig bilder i rätt dålig upplösning som inte har mycket att göra med varandra. En mix av de många bilderna som togs. Medley...

Vi åkte som nämnt ut till Liberty Island där den berömda och sedan 1906 helt grönblåa (egentligen kopparfärgad) Frihetsgudinnan står och spejar efter folk som vill komma båtvägen till Manhattan, sedd i bakgrunden. Finfint, men ack så blåsigt det var...
Jag kan sammanfatta resan (men kommer nog att skriva lite mer senare) som en resa för allt och alla som besöker av fredliga skäl. God mat, extremt höga hus och alltid saker att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar