12 mars 2011

Black Swan - recension

Igår for jag under smått stressade omständigheter in till huvudstaden vår och mötte Anna och några från hennes skola för att se den kritikerrosade "Black Swan" av Darren Aronofsky.

Nina (Natalie Portman) är en perfektionistisk ballerina i New York som pushas av sin mamma och kämpar för att en dag få stå som huvudrollsinnehavare i en föreställning. När hon ges rollen som Svandrottningen i "Svansjön" tycks att bli som hon hoppats, men snart urartar allt till en levande mardröm...
Jag har aldrig tyckt att Natalie Portman är en speciellt superb skådespelerska, men här är hon mycket bra som nervig kvinnoflicka.
Vincent Cassel är som vanligt (har egentligen bara sett tre filmer med honom) bra och lite obehaglig samtidigt som han spelar sin roll precis som den borde spelas. Mila Kunis är okej, men jag kan inte säga att hon inte är utbytbar.
Musiken är pampig och mycket är klassisk musik som får scenerna att bli ännu mer intensiva. Muy bien. Dansscenerna filmas snyggt, även om jag i vardagsscenerna kan tycka att det lite för handkameriga fotot blir jobbigt att se på. I överlag är fotot prima. Muy bien.
Denna är 110% barnförbjuden och jag som har så svårt för skräckfilm kan tycka att den ibland blir lite väl obehaglig. Aldrig läskig på sitt läskiga vis (förutom ett fåtal överraskningsmoment) utan ofta mer vidrig eller ilande i sitt obehagliga sätt. Blod... Isch.
Det är en trollbindande film och jag ger inte klockan en enda titt som man ibland kan göra för att se hur lång tid som gått. Här sliter jag bara duken med blicken om det blir lite väl blodigt, och det är godtagbara undantag. Jag rekommenderar starkt och måste säga att Natalie Portman självklart är värd sin fina Oscar. Upprepar: trollbindande.


4/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar