27 februari 2011

De tio bästa musikalerna

Vissa tycks ha svårt för film där karaktärerna brister ut i sång titt som tätt, men jag är inte en av dem.
Musikaler är uppiggande, underhållande och musikaliska. Fyllda med mer eller mindre bra sånger. En underbar kombination. Här är alltså;

TIDERNAS 10 BÄSTA MUSIKALER
Ej i ordning efter vilken som är bäst, för vissa är ju så olika som filmer kan bli.
The Phantom of the Opera
(4/5) Emmy Rossum och Gerald Butler sjunger i denna alldeles, alldeles underbara musikal med spänning, romantik, sorg och action. Jag kan inte få nog av den. Även mycket bra som ursprunglig musikal på teaterscenen. (Anledningen till att betyget inte är en femma beror endast på ett filmen ibland känns lite billig i foto m.m. Hemskt: kameraskugga under numret Music of the Night.)

Moulin Rouge!
(5/5) Nyskapande, effektfullt och känslosamt med Nicole Kidman och Ewan McGregor. Allt är perfekt. Dock tyckte jag att den var lite för mycket första gången jag såg den, men jag lärde mig att älska den andra gången jag såg den, och det var länge sedan det.

Singing in the Rain
(3/4) Gene Kelly dansar magnifikt och det blir mycket sång. Småkul handling som dock inte är det bästa man någonsin upplevt, men bra nog för en lättsam och underhållande film. Inga problem där. Munter och skoj.

Hairspray
(4/5) Har inte sett orginalversionen, men den lite nyare med bl.a. John Travolta och Amanda Bynes är en fröjd för öra och öga. Färgstarkt och fylld av bra musik. Det svänger, hehe!

Mamma Mia!
(4/5) Klarblått vatten och en vacker grekisk ö. Filmen är inte bara satt i en urtjusig miljö, utan har även välkända låtar som man kan sjunga med i om man nu inte sjunger så hemskt att det förstör för alla andra. I filmen sjungs det iallafall bra och det är en av de bästa musikalerna måste jag säga.

Meet me in St. Louis
(3/5) Judy Garland och Lucille Bremer sjunger titelsången som man vill hoppa in i rutan och dansa omkring vid pianot med dem. Filmen är glad och sprallig men även sorglig med en makalös M. O'Brien som fem-åringen Tootsie. Mysig film.

You were never lovelier
(3/5) Fred Astaire och Rita Hayworth dansar och sjunger i den bästa av de filmer de gjorde ihop. Trevlig och skoj med många bra musikalnummer.

Och nu, självklart... Fred & Ginger:
Top Hat
(4/5) Egentligen den bästa musikalen, men filmen i sig är inte bättre än vissa andra ovan nämnda. Oemotståndliga Fred Astaire och Ginger Rogers (världens bästa dansduo på film) dansar och sjunger i massvis med fantastiska nummer. Genom ett klantigt missförstånd får Freds kärlek till Ginger förhinder. Roligt och fylld med fin musik och det tidlösa numret "Cheek to cheek". Heaven, I'm in heaven...

Swing time
(3+/5) Ungefär samma handling som ovan men med andra musiknummer. Glatt och en av de bästa musikalerna. Det finns inte ett dansnummer som blir tråkigt eller uttjatat. Allt är som en dröm.
The Barkleys of Broadway
(4/5) Efter ett uppehåll på samarbete återförenades Fred och Ginger i denna festliga musikal med visst känslomässigt innehåll men desto bättre komik och handling. Det speglar på ett vis huvudrollsinnehavarnas separata karriärer och samarbete. Prima! I färg dessutom...

(Jag ska även nämna att alla de tio musikalerna med Fred & Ginger är värda att se.)
Andra musikaler som är välkända men som jag dock inte hyser så stor kärlek för är;
Grease (2/5), Chicago (3/5) och High School Musical (2/5)...

1 kommentar:

  1. Lat? Testa gå först ungefär 14 130 steg + hem till dig från Sollentuna första dagen och sedan ungefär 21 243 steg dagen efter!!
    Jag kallar inte det lat!!
    Hihi det är kul med stegräknare

    SvaraRadera