26 oktober 2010

Dörrvakter


Ser inte mycket ut för världen, men ur en lerig stenbumling föds söta små troll med nyfikna ögon. Lite som Pygmalion/My Fair Lady kan man säga.

Jag gjorde just den på bilden ovan i typ september, men förrförra året (värt att nämnas ens?) gjorde jag hur många som helst i småform. De finns nu lite här och där i huset och tittar på en så sött.

Man tar en sten, tvättar den noga (!). Efter skrubbning osv. kan man göra det kreativa och måla vita prickar i den form man nu tycker skulle se bra ut. Jag föredrar lite ovala former. När det har torkat kör man ett lager till för säkerhets skull.
Torka igen och måla sedan dit det svarta. Torka, och ställ fram på trappen. Nu har du fullfjädrade dörrvakter, även om de troligen inte kan göra så mycket mer än att se snälla ut eller möjligen få en eventuell inbrottstjuv att snubbla på dem.

2 kommentarer:

  1. Så underbart söta! :)

    SvaraRadera
  2. Längesedan jag såg en sån sten. Ger mig lust att göra egna. Tack för det fina tipset.

    SvaraRadera