17 oktober 2010

Tre-dimensionell bio

Denna lördag, igår, var jag med Dessi och Anna på bio och såg "The Last Airbender" i 3D. Vad kan jag säga, den var väl ingen höjdare precis. Lite underhållande ändå, även om många irriterande moment gjorde den mindre underhållande och mer störande.

Kortfattat handlar det om en ung pojke (men gammal själ) som legat i "koma" i en isboll i hundra år. Under hans frånvaro har alla luftnomader (hans folk) dött ut då det agressiva eldfolket dödat alla för att döda avataren som skulle återfödas (reinkarnation här ser du) i luftfolkets stam. Pojken heter Aang (Noah Ringer) och är avataren som ska hålla fred mellan alla elemtenten som folken lever efter; Luft, Vatten, Jord och Eld. Nu måste han med hjälp av Katara (Nicola Peltz) och Sokka (Jackson Rathbone) se till att allt blir bra igen. Hack i hälarna har han den olyckligt onde prins Zuko (Dev Patel) och resten av eldnissarna.

Mycket i filmen kan man klaga på, t.ex. ett uruselt manus. Replikerna är ofta inte särskilt bra och hela uppbyggnaden av filmen är i kaos då man tryckt ihop och stressat mycket känslor, prat m.m. för att få in så mycket slagsmål (inte så värst våldsamt dock) som möjligt där alla dansar lite kul för att lite småhäftigt använda sina element.

Utan Dev Patel skulle jag ha varit smått deprimerad efter denna film. Du känner igen honom från "Slumdog Millionaire". Här spelar han den enda karaktären där man får följa hans traumatiska liv och man får liksom en bild av honom som person. Han Avataren Aang är också lite djupare än resten av alla karaktärer, så dessa två håller filmen nätt och jämnt över ytan. Räddarna i nöden liksom.

Musiken pumpar på med pampiga toner, men det känns lite fånigt då själva filmen inte riktigt förtjänar dessa toner. Aja, inte klaga för mycket nu. Många kulisser är rätt fina och man har lagt ned tid på att fixa bra miljöer även om det mesta är med dator. Filmen passar nog bäst dem som gillar den tecknade serien som det hela bygger på.

Förresten skulle jag ha kallat filmen "The Last Airbender: Book 1: Water". Detta är alltså del ett av fyra. Lite jobbigt. Jag måste försvara mig själv om varför jag går och ser en film som denna: i Idre i somras såg vi lite på denna serie och tyckte att den var lite barnsligt kul. Så därför skulle vi se filmen för skojs skull. Jag förväntade mig ungefär det jag fick så egentligen är det inte så farligt.

Betyg 1,5/5.

2 kommentarer:

  1. Hur gör du? Jag försökte såhär nästan typ en timme eller nått för att få ihop en någorlunda recention... måste bli bättre, kan du lära mig?
    Och bara 1,5 i betyg? Va lite hygglig, jag kan nog tänkas ge den åtminstone 2,5 tror jag:-)

    SvaraRadera
  2. Haha, vi får ha en liten skola :P
    men skriv bara vad du tyckte på ett sammanhängande sätt.

    SvaraRadera