13 oktober 2010

Wienerbröd är klurigt

Jag gjorde ett andra försök att baka de perfekta wienerbröden i helgen. Just den på bilden är totalt djupfryst vid fototillfället, för smarta jag glömde att fota i bakandets hetta.

Om du har bakat dessa delikata bakverk så vet du att man ska kavla in en himlans massa margarin i degen. Det är det som är svårt, resten är inte så farligt.
Jag lyckades bättre än förra gången med att kavla in fettet, men det blev fortfarande några små hål här och där så att margarinet fann sin väg ut på bänken.

Jag följde receptet på vridna wienerbröd som finns i "Sju sorters kakor". Jag gissar att du nog har ett ex av den i bokhyllan där hemma. Prova, det är faktiskt jättekul att baka och dessa blir så otroligt goda att du inte kommer att ångra lite tuffa tag i köket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar