2 januari 2011

Perfect posters

Något som verkligen kan variera i kvalitet är filmaffisher. Posters alltså. De ska var en films ansikte utåt, få blickarna till sig och få folk att bli intresserade av filmen. Då är det bra om postern säger så mycket som möjligt om vilken typ av film det är. Men man kan man göra en poster som är väldigt fin när man ändå håller på också, vilket en del tycks glömma med andra är medvetna om.
Som ovan; en klassiker och tidlöst stilren. 
 Fortsätter med en ny, tjusig i svart/vitt/rött. Rätt effektfullt. Pierce ser farlig och mäktig ut medan Ewan McGregor stretar på med en papperbunt i vinden.
 Desto gladare. En hel drös av Disneys Renässansfilmer (90-talet, ungefär) hade posters i den här stilen. Vackra och tar för givet att man kan historian. Klassiska sagor. 
 Lite annorlunda och symetrisk och bra. Jag gillar den. Man fattar: krig, många stjärnor, dramatiskt...

Här under är en Woody Allen-rulle som jag tyckte har en rätt kul poster. Utanför Chinese Theatre finns hand & fot-avtrycken som man här har gjort en poster i stil av. Kul idé mest, tyckte jag.
 
 Mina eviga favoriter Fred Astaire och Ginger Rogers var stora under en period av katastrofala posters. De flesta såg likadana ut och gav ingen större känsla för vad filmen handlade om. Nu är man mer inne på att göra bra pr, och det med snygga posters. Men denna tycker jag är rätt snygg. Kungaparet av dans på film står på den stora tronen i form av en hatt. Tjusigt värre.
 Jag har ingen som helst lust att se denna, men jag förnekar inte att den är rätt snygg. Igen svart/vitt/rött som ger en rätt cool stil. Träden är fientliga, Rödluvan lite läskig och texten smått blodstänkt. Effektfullt, men vill man se den? Nej.
 Och för att avsluta är en färgglad och inbjudande poster för nya Rapunzel-filmen som jag vill se men som inte är lika poppis bland mina bekanta. Hursomhelst är det en söt poster och jag gillar färgerna. Vackert. Nu skulle ju jag inte ha med en häst i båten, men det är något man får förbise när det finns annat att se på; lyktorna, slottet/tornet i bakgrunden, Rapunzels uttryck i ansiktet. Sött.

Posters som jag inte finner särskilt kul är de eviga tvådelade där det är en gubbe i en övre bild, en i en undre och sedan all text emellan i ett slags vitt band. Usch. Trist trist trist.
Fult är också de överretuscherade som t.ex. Harry Potter, diverse B-filmer med vit bakgrund och trist textstil, m.m. Även stackars James Bond lider av fula posters. Där är filmerna (och detta gäller även HP) mycket bra, mycket bra, men de sinkas av fula posters- Hur tänker vissa?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar