15 januari 2011

Trettondagsafton

Nämen ack, inte är det idag. Trettondagsafton för året har passerat för ljusårs antals ögonblick sedan men på Stadsteatern går pjäsen i högvarv. Jag var kolossalt kulturell och for iväg för att bevittna skådespelet i denna pjäs med tv-poliser och parlamentskomiker.
Handling: Viola kommer till ett nytt land efter att ha överlevt en storm till havs i tron att hennes bror Sebastian är död och för att nå sin kärlek, en rik man, klär hon ut sig och blir hans tjänare. Mannen i fråga är kär i Olivia som i sin tur blir kär i Viola, som dock är utklädd till man.
Jag har faktiskt inte varit på Stadsteatern/annan pjästeater förut. Endast musikaler och lågbudgetproduktioner jag sett med skolan i trista lokaler. Kul var att det var kända typer med i denna; Pia Johansson och Peter Haber. Pia Johansson var väldigt rolig som Narren och i pausen kilade hon runt i publiken och skojade friskt.

Det var udda kostymer, tydligen av begagnade kläder m.m. Mycket tyg i allafall.
Jag var rädd att pjäsen skulle tråka ut mig rätt rejält, men förutom den röriga början så var den bra. Lustig och någorlunda rapp. Roligt, men oavsiktigt, var när Sofia Ledmark som spelade Viola, började garva med försökte hålla det gömt under andra akten. Hahahah.
Jag tyckte att pjäsen var bra. Punkt slut.

Kulturella Hanna säger God Natt. Jag är trött.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar