5 januari 2011

The Tourist - recension

Elise (Angelina Jolie) tar tåget till Venedig på vilket hon möter den till synes lite osäkre Frank (Johnny Depp) som inte ont anande dras med i Elise farliga spel. Han jagas av män med vapen, av polismän med vapen och allt detta för att Elise behövde någon som kunde lura bort hennes förföljare och få henne att kunna smita sin väg.
Elise har nämligen kontakt med den efterlyste och jagade Alexander Pearce, som många tycks intresserade av att finna. Synd för Frank bara att alla tycks tro att han är Pearce...
Florian Henckel von Donnersmarck har inte bara ett ohyggligt långt namn, han har regisserat denna actionfilm också. Jag kan inte säga att den är den mest känslosamma och välskådespelade filmen jag sett, men den är rätt bra. Actionfylld, spännande och full av ögongodis som färgsprakande vyer av lyxiga kläder och vackra miljöer såsom Venedig, Paris och fina hotellrum och balsalar.
Det mesta känns lyxigt och det är lite kul att se på sådant om man inte är van vid sådan extrem stil. Johnny Depp är som vanligt bra i sin roll och är lite smårolig i de stunder då han ska vara det. Han är en av mina favoritskådespelare och jag blir inte besviken här inte. 
 Angelina Jolie har jag dock väldigt svårt för. Dels för att jag bara har sett skitfilmer (med undantag för "Changeling") med henne; "Lara Croft", "Mr & Mrs Smith"... Hon har inte precis imponerat med sitt skådespel. Hon är även inte så bildskön, vilket inte borde störa, men det gör det då hon inte är en skådespelerska som jag tycker skådespelar bra.
Det här är ingen djup film och det är inte meningen att det ska vara det heller. Alltså är den bra eftersom att den ska vara en spännande actionfilm i vacker miljö och rapp handling; och är en sådan film. Filmmusiken är inget speciellt och någonstans i mitten kommer en skum 'nu-blev-det-lite-sorgligt-här-men-egentligen-inte'-låt som förstör lite känsla.
Jag rekommenderar denna för de som gillar action, Venedig och Johnny Depp. Även andra som vill ha lättsmält och snabb underhållning med stor budget.

Inget speciellt direkt, men inte dålig. Den får en stark tvåa.

Betyg: 2/5
Det råkar även vara så att man kan finna Timothy Dalton i denna film som en småskrattande polischef, ryssen som blir uppäten av stora myror efter en fight med Indy i "Kristalldödsskallens rike" och lite andra typer som Rufus Sewell.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar