1 februari 2011

Älskade chokladbiskvier.. recept

Jag älskar chokladbiskvier. På café och hemma. Det bästa är att de inte är särskilt svåra att göra, de tar bara tid. Två timmar, max. Trevlig syssla om man vill ha en lugn och trivsam eftermiddag. Här är receptet:

Chokladbiskvier
Ingredienser:
-Bottnar:
300 g mandelmassa
1 äggvita
-Smörkräm:
150 g smör/margarin
2 dl florsocker
1 äggula
2 tsk vaniljsocker
3-4 tsk kakao
-Garnering:
200 g mörk block (eller vanlig choklad)
1. Sätt på ugnen på 175° eller 200°. Det beror lite på ugnen. Den ugnen jag använde idag var rätt "intensiv" så jag körde 175.
2. Riv mandelmassan grovt, men inte i supersmå bitar. De största hålen på ett vanligt rivjärn. 
3. Blanda med äggvitan till smidig deg (jag använder elvispen+degkrokarna).
4. Klicka ut på bakplåtpapper på plåt. De ska plattas ut, men de smälter inte ut så de kan stå rätt tätt på plåten.
5. Platta till med mjölad hand. De är klibbiga så använd mjölet väl.
6. Grädda mitt i ugnen i 10-12 min. Lossa försiktigt från pappret med t.ex. osthyvel och låt kallna på galler.
7. Blanda allt till fyllningen till en jämn och fast smet. Jag använder degkrokarna här med.
8. Bred på fyllningen på de svalnade bottnarna (på den "fula" sidan). Att breda lite toppigt ser fint ut. Ställ i frysen i minst en halvtimme.
9. Smält chokladen. Doppa biskviernas ovansida i chokladen och ställ in i kylen för förvaring (eller frysen för längre förvaring).

Klart!
En biskvi i genomskärning, eller ja, en delad biskvi. Min familj tyckte att de smakade bra, så då är nog allt prima. Med en liten chokladmask i nedre hörnet, hehe.
Receptet ska jag försöka utveckla med tiden så att man får fram det allra mest perfekta som går. Hittills funkar detta suveränt.

Låt smaka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar