14 februari 2011

Fyra filmer som inte är romantiska

Eftersom att det idag är den officiella hjärtedagen ska jag fira lite här med en lista på fem filmer som inte är romantiska på något sätt och vis. Om man ser riktigt djupt kanske, men de handlar inte om att två människor ska bli kära och leva lyckliga iallafall för en tid framåt.

Jag måste bara säga att det är oerhört svårt att finna en film som inte innehåller någon romantik. Det är alltid publikdragande verkar det som och därför ytterst poppis bland filmskaparna.
Cast Away? Ensam man på en ö genom större delen av filmen. Men, så blir det ju lite romantik ändå.
Psycho? Mord i duschen och olidlig spänning... Men så börjar den med romantik ändå.
Sagan om Ringen? Min syster föreslog denna, men så finns det en del fina scener med Viggo Mortensen och Liv Tyler där hon lovar en massa och han är lite sorgsen. (Jag ska bara säga att jag älskar de filmerna, så tro inte annorlunda för att jag skrev lite elakt och kort.)

Här är iallafall;
4 FILMER SOM INTE ÄR ROMANTISKA, MEN ÄNDÅ BRA
Vilket ofta innefattar filmer med män som skjuter på varandra...

Jagad 4/5
Fruns desperata samtal räknas inte! Filmen handlar om en man (Harrison Ford) som blir oskyldigt anklagad för mordet på sin fru och när han rymmer för att finna mördaren blir han... jagad.
Spänning och ännu mer spänning. Har sett den flera gånger och ack, så bra den är.

Rush Hour 3/5
Jackie Chan och pratige Chris Tucker far omkring i Los Angeles och jagar en farlig bov som kidnappat en söt liten flicka. Ett barn alltså.
Denna film är rolig och spännande; en utomordentligt underbar blandning. Underhållande som tusan och den är inte ett dugg romantisk.

Den Gode, Den Onde och Den Fule 3/5
Clintan och två till skjuter på varandra i ca 3 timmar men det blir inte så tråkigt som det kanske låter. Ingen romantik dock, och den är rätt rå med flera brutala scener.

Winter's Bone 3/5
Bioaktuell och rå som tusan. Såg den härom veckan och jag kan säga att det var den minst romantiska filmen jag någonsin sett. Perfekt för Alla Hjärtans Dag... eller inte.
En ung kvinna på 17 år sköter hela hemmet i en fruktansvärt tråkig och sjaskig liten förort ute på landet. Hon får gå igenom en hel del skit (bildligt talat).

Men så ska jag bara nämna en bunt romantiska för alla romantikers skull:
Moulin Rouge (5/5), The Story of Vernon and Irene Castle (4/5), Stolthet och Fördom (3/5) och Titanic (såklart) (4/5).

Ha en bra Alla Hjärtans Dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar