5 februari 2011

En "tysk" fläta

Bilden togs lite senare. Men samma frisyr dock.

Jag ville göra mig lite tjusig inför Elins födelsedagsfest så jag avancerade (enligt mig själv) och gjorde en "tysk" fläta. Kändes lite tyskt iallafall, om man är fördomsfull och tänker på alla tyskar som flätade blondiner som joddlar i bergen. Jag tänkte lite på en viss politiker som jag inte riktigt minns namnet på, men som alltid har en stor fläta runt hela hjässan.
Det var inte så svårt men lite klurigt att sätta fast 10 ton hår med 20 hårnålar. Det är både bra och dåligt (egentligen mest bra) att ha mycket resurser av frisyrsmaterial när man ska fixa en sådan här liten kreation, men hårnålarna gick åt som smör i solsken.

För att göra denna trevliga frilla så tog jag allt hår från nacken upp till ca öronhöjd och satte upp allt annat i en knut för att hålla undan det. Sedan flätade jag bak-och-fram och upp-och-ned för att få flätorna att inte hänga utan att stå uppåt.
Tryck på en massa hårnålar så att flätorna möts och sitter fast uppe på huvudet och när du vet att det sitter som berget kan du slätta ut allt annat hår så att flätorna bildar ett praktiskt hårband.
Ibland vill man ha en vettig blixt som funkar i dämpat ljus, men i brist på det blev det som det blev. Realistiskt ljus iallafall.

2 kommentarer: