1 februari 2011

Söndagskvällen är räddad

"Morden i Midsomer" har tagit slut för denna säsongen och Barnaby byts ut. Jag tror dock att det kan bli rätt bra. Hoppas det iallafall. De skrev om det bra så det blev en fin övergång enligt mig. Vissa serier vill låtsas som att ingen förändring skett och hoppar hejvilt mellan huvudrollsinnehavare. Här har de skrivit över allt sakta men säkert till Barnabys... kusin var det nog. Jag hoppas att det blir bra, annars är det synd och skam...

Hursomhelst sändes "Sherlock", BBC's variant av sir Arthur Conan Doyles listige detektiv, nu i söndags. Jag satt klistrad och.. hur ska jag beskriva min reaktion... Ja du. Jag tyckte att den var helt underbar. En mycket välgjord (svensk film med stor budget kan inte ens komma i närheten av denna tv-film) modern variant. Det är också omskrivet bra och känns modernt samtidigt som det är tidlöst och klassiskt med snygga rockar och de flesta detaljerna från böckernas känsla.
Pappa var lite smartare än jag och listade ut söndagens brottsling mycket snabbare än jag. Jag var nog lite trög, för det kom lite som en överraskning alltihop. Spännande var det iallafall.
Jag vill åka till England, ha snygg rock på mig och inte hälsa på den knasige 'sociopaten', som han kallade sig. Underhållande att se som film, men jisses vilken odräglig person att träffa på riktigt.

Hursomhelst var Benedict Cumberbatch (sett förut i "Atonement" och "Miss Marple: Murder is easy") (som har ett roligt namn) mycket bra. Pratar snabbt men tydligt och gestaltar det smågalna geniet Holmes som just Holmes ska vara. Smart med osmart när det kommer till att vara social.
Allt är välgjort och snyggt. Helt galet snyggt. London är mystiskt och mörkt men ändå lite småputtrigt på sitt vis. Holmes klär sig som en riktigt välklädd herre och de har fångat känslan även om allt är förflyttat till idag.

Det enda som jag vill klaga lite på är Watson. I böckerna och de flesta filmatiseringarna är han rätt fisförnäm, har mustasch (jisses...) och beskriver Holmes som en briljant person i sin egen iaktagelse. Här tycker han att Holmes är ett geni, men han är alldeles för trist och mesig. Inte snorkig på sitt vis och inte så väldigt smart i jämförelse till det galna geniet.
Jag kommer hursomhelst att sitta klistrad på söndag kväll och förväntansfull på ett nytt spännande avsnitt. Plus att en säsong två ska komma. Söndagskvällen är räddad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar