2 december 2010

The Cookies of Sand

Nu är ju kryddor inte lika känsliga som mer blöta varor, men är det verkligen så värst användbart med en påse hjorthornssalt som gick ut i... nu skäms jag lite... Mars 2001..? Knappast fullt effektfullt, eller?
Jag spenderade eftermiddagen med att baka några av mina absoluta favoritkakor; Ökensand! Mmmmm... De är verkligen underbart goda. Hiskeligt goda. Magnifikt goda.

Receptet jag gick efter finns i allas vår "Sju Sorters Kakor" men det är inte fullt så enkelt att bara följa receptet. Kluriga små rackare de här. Mjölet varierar i mängd efter lite olika faktorer, vilka man bättre kan diskutera med någon som faktiskt är proffs på att baka,  jag är ju bara en amatör.
Första satsen smälte ut rätt mycket, i alla fall hälften. De smakade superbt som alltid, men de fick inte den där typiska sandytan som det ska bli på dessa kakor, som det alltid blir när kära mormor bakar dem.

Man kan liksom bita av all sand och få den att smälta i munnen, för att sedan äta resten av kakan som blir kompakt och nästintill hård. Men som sand, samtidigt. Ökensand, jajamensan!
Fotade kakorna när de kallnat. Tjusigt och juligt, eller hur? Blev riktigt nöjd med fotona eftersom att materialet jag hade som tekniska hjälpmedel var vardagsrumslampan, A4-papper, hushållsrulle att hålla uppe A4:at och sen lite värmeljus och en tallrik. Hur professionellt som helst, hehe.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar