9 december 2010

Juliga filmer

Juletider, det är tider det. Som jag sagt kommer här en lista till för att hjälpa vilsna juleglada att hitta mysig stämning.

FILMER MED JULKÄNSLA
Det är skillnad på att en film utspelar sig på julen (Die Hard, m.m.) och att den faktiskt har julkänsla. Här är bara filmer med julkänsla, så läs listan, se filmerna och tacka mig för tipset, hihi.
(I ordning efter hur juliga de är)

>It's A Wonderful Life (betyg 4/5)
Julstämning 5/5
George (J. Stewart) är den godhjärtade mannen med vacker fru och söta barn som vill ta självmord men med hjälp av ängeln Clarence ser hoppet igen.
En av de allra bästa filmerna på denna jord. Så fin, så vacker och så oerhört oemotståndlig.

>The Family Man (betyg 3,5/5)
Julstämning 5/5
Nicolas Cage och Téa Leoni spelar huvudrollerna i en julstämningsfullpott. Jack får se en glimt av hur han kunde ha levt om han valt annorlunda i livet. En predikan om att familjen är viktigast, men ack så oemotståndligt mysig och romantisk.

>The Holiday (betyg 3/5)
Julstämning 4/5
Ny romcom med gullig handling och väldigt fina miljöer. Jude Law och Cameron Diaz, Kate Winslet och Jack Black. Ja, detta är en riktigt bra romcom faktiskt, och jag som inte är så glad i sådana filmer.

>The Shop Around The Corner (betyg 3/5)
Julstämning 4/5
Ursprunget till "You've got mail". Två personer som är rivaler i butiken är kära via brev, men de vet inte att det är de två som brevväxlar.
Jättemysig film i julstämning med min favorit, James Stewart, i ena huvudrollen.

>Holiday Inn (betyg 4/5)
Julstämning 3/5
Bing Crosby (White Christmas) öppnar festhotell där han blir kär i kollega men så kommer den dansante vännen Fred Astaire och det blir rivaler av de två. En av mina favoriter som rekommenderas i nyfärgad version.

>Home Alone 2 (betyg 2/5)
Julstämning 3/5
Kevin (M. Culkin) tappar bort sin familj igen och denna gång hamnar han i New York. Galna upptåg. Den bästa jullåten; "All alone on Christmas", kommer från denna film. Det är plus.
Rolig och trevlig att sitta inne och mysa framför några dagar före julafton.

>Bridget Jones's Diary (betyg 3,5/5)
Julstämning 3/5
En av de mysigaste och roligaste romcoms som finns. Väldigt underhållande med charmige Colin Firth som den perfekte Mark Darcy. Utspelar sig till dels under jul och ger rätt stämning.

>Elf (betyg 2/5)
Julstämning 3/5
Galne Will Ferrell är bra som människa som växt upp hos tomten och sedan kommer till New York där det blir roliga händelser med en del rätt fina inslag. Gullig och kul.

Nu hoppas jag att du fått lite inspiration till vad du ska se imorgon kväll. God Jul!

1 kommentar:

  1. Åh, måste göra en egen lista:-)
    It's a wonderful world är en mysig film, har sett den hela TVÅ gånger!
    "Jag svär vid mina ögon" heter den förresten på svenska, dålig titel.
    Första Ensam Hemma filmen är MYCKET bättre! T.o.m. fyran är bättre... fast det var ju såklart SUPERLÄNGE sedan jag såg den då men tyckte det iaf när jag var mindre.
    Och ja, Både frosten och sjöelefaner är charmiga:-)

    SvaraRadera