30 december 2010

Jordgubbspaj med vips-visp

Igår var min moster med man på besök och mamma stod för middagen, jag för efterrätten. Eftersom att vi hade en massa (inte längre..) smarriga, infrysta jordgubbar i frysen så svängde jag ihop en enkel paj.
Pajskalet gjorde jag igårkväll klockan halv tio på kvällen, smart som jag är. Var lite busy under dagen så jag hann inte baka för länge.

Hursomhelst hackade jag samman detta i matberedaren;
150 g margarin
1 ägg
3,5 dl vetemjöl
3/4 tsk vaniljsocker
½ dl strösocker

Tryck ut i en form på ca 25 cm i diameter och grädda i 200 grader i mitten av ugnen, i 15 minuter.
När skalet kallnat häller du i jordgubbarna som du har gjort detta med först:
Tina gubbarna (300 g), mixa snabbt lite med stavmixern och puttra på lite kort med ca 2 matskedar potatismjöl.

Jag har liksom experimenterat lite när jag gjort detta så jag är inte hundra på exakta mängden jordgubbar jag använder. Kass beskrivning alltså. Men man kan ju på ett ungefär..

Dekorera den kalla/rums temp. pajen med vispad vispgrädde och hugg in. Nam nam.*

*Eftersom att jordgubbarna jag använder är världens godaste från mellersta Norrbotten så kan ju pajens smak påverkas lite om man inte använder likadana. Kan inte garantera att det smakar som jag är van vid, heh.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar