24 november 2010

The Green Dress

I söndags köpte jag mig en ny klänning. Grön. Fladdrigt polyester (inget att skryta med). Bra passform. Rätt känsla. Vad ska jag säga; I like.

Det är något med färgen grön på kläder. Nu talar jag inte om militärgrön som jag totalt slutat med. Mossgrön, bladgrön, gräsgrön... Min favoritgrön. Jag gillar den där klara, starka färgen som är så mysig och vacker. Men icke, butikerna tcyks hata denna färg för jag hittar nästintill aldrig några vettiga plagg i denna färg. Så när jag nu fann denna fina klänning kunde jag inte säga nej.
Plus i kanten för min plånbok var att det var rea med 20%. Inte så bra för stackarna i Indien som sytt den (och jag är inte stolt över att man handlar kläder som är sydda på det sättet). Så, mina ögon blir glada men samvetet sådär.
Det är lite blandat med känslor där. Nu vet jag ju inte hur mycket kläder som överhuvudtaget sys i Sverige, men det är knappast något att tala om. Jag gillar inte att syslavarna som gör våra någorlunda billiga kläder behandlas som de gör, men samtidigt vill jag inte betala 600 kr för en vanlig liten tröja, som det troligen skulle bli om kläderna sys i Sverige. Usch, jag låter riktigt hemsk, men jag är säker på att andra tycker ungefär likadant.

Pity, I must say. Men om vi nu fokuserar på själva plagget är den alldeles underbart fin och grön vilket ger den status i min garderob som den nya smällkaramellen (?!). Perfekt för juletider, vårtider, sommartider (hej hej) och hösttider. Perfekt för hela året alltså. Vilket kap!

3 kommentarer:

  1. Ha! Det är därför jag köper tröjor för 500 spänn...
    Okej, det är inte därför men... man kan låtsas att det är därför!
    Men men, klänningen passa dig bra:-P för jag tror nog jag aldrig sa det förrut!!

    SvaraRadera
  2. Låtsas-Lisa :P
    Tack också :)

    SvaraRadera
  3. Klänningen var fin iallafall. härlig färg

    SvaraRadera