27 november 2010

Ingen ko på isen

Ingen ko på isen. Har du inte hört detta svensktokiga uttryck så betyder det: ingen akut fara (ungefär). Om det nu är en ko på isen så är det stress att få bort den så att den inte går genom isen och plaskar omkring.
Vad detta hade att göra med inlägget här; åkte skridskor idag. Is, liksom. Plus att det inte var en ko på isen.
Jag mötte Dessi och vi traskar ned till Kungsträdgården där vi hann åka i några minuter innan ispolerarmaskinen kom farande och jämnade ut alla rispor med en massa vatten.
Sedan var det fritt fram. Mina skridskor är sedan mellanstadiet och Dessi frös om tårna mer än mig. Men kul var det. Man blev alldeles så där vinter-rosig om kinderna vilket egentligen inte är så snyggt, men ändå gulligt och naturligt vackert.
Det var en del turister där inne, även om Dessi påstod att vi också var lite av turister, eller nåt. Några indier försökte ta sig ut på isen och jag gjorde ett uruselt intryck genom att vurpa framför näsorna på dem precis när jag klivit av isen. Halkar inte på isen, utan i snön utanför. I'm simply the best, better then all the rest...
Värme och imma på linsen inne på ett knökfullt Max där Dessi åt hemgjorda mackor och jag en liten hamburgare som jag rensade på dressing, bacon och tomat. Inte mycket kvar eftersom att jag också beställt utan ost...

Sedan åkte vi lite till medan det blev mer och mer fullt på isen. Efter några varv och vejande för trillande småbarn gick vi iväg för att värma fötterna och hitta stearinljus till Dessi. Mysig eftermiddag.

1 kommentar:

  1. Ja! Det var riktigt mysigt:-) Vi måste göra om det... hm, du är mycket bättre på att fota än jag... aja, vi får göra om det iaf och Anna och Tilda:-)

    SvaraRadera