12 november 2010

Mördegskakor

Baka baka liten kaka. Idag slutade jag tidigt, och jag investerade den lediga eftermiddagen med att köra ihop en mördeg (världens enklaste och så god) för att få några kakor till imorgon när jag ska få besök av en del vänner.


Såhär fort kan det gå. Jag älskar matberedaren för den får det att gå så fort att fixa ihop en deg. Nu är den ju lite livsfarlig med sina äckligt vassa knivar, men man får se till att ha allt under kontroll när man använder den. Här har den nu hackat samman;
200 g margarin, 4 dl vetemjöl, 1/2 dl strösocker och 1 äggula. 
 
Jag tryckte ut hjärtan ur degen, penslade snabbt med äggvitan som blev över och strödde över kanel och socker. Även några finska pinnar-liknande saker blev det. Skjuts in i ugnen på 175 grader. Sedan ut med dem igen efter ca 10-12 minuter och så är det bara att hugga in.
 
Oj så mycket disk! Nu skulle jag allt ha haft en bunt snälla djurvänner som kunde komma och hjälpa mig. Men nu har jag inte det, så jag stod där och diskade i lugnan ro. Sedan var det skinande rent i hela köket (eller?).

1 kommentar: