17 november 2010

Harry Potter and the Deathly Hallows - recension


Harry (Daniel Radcliffe), Hermione (Emma Watson) och Ron (Rupert Grint) flyr ett attackerat bröllop vid Kråkboet och ger sig ut på en farlig jakt för att hitta horrokruxerna som Voldemorts själ ligger i. Problemen hopar sig när det inte bara blir svårt att hitta horrokruxerna, utan även sprickor i vänskapen hotar att förstöra allt.

Filmen var inte alls som de tidigare, även om man kan förvänta sig det efter boken som också skiljer sig från sina föregångare. Det börjar med magi och klassisk HP-känsla, men under filmens gång blir den mer och mer egen. Inte negativt, men det kan kännas lite ovant och snäppet tråkigare.


Det handlar till stor del om känslor mellan de tre vänner, känslor av olika slag. De spelar alla bra, även om Rupert Grint inte alltid är den som jag tycker är en så väldigt bra skådis.
Man får inte se ett enda klipp från Hogwarts, endast en ynka minut eller så med Hogwarts Expressen och en kortklippt Neville.
Alan Rickman som spelar Severus Snape spelar som vanligt toppen, men han är med något som ca 5 minuter i början av filmen. De nämner lite kort om hans position på Hogwarts, men annars inget.

 

Filmen blir aldrig seg, men detta är en tydlig transportsträcka mot slutet, även om det är självklart att denna film måste paras ihop med allra sista för att bli "hel". Nu får man egentligen inte mycket svar om man skulle hoppa in i denna filmen utan vidare kunskap om de tidigare. Men det är ju meningen att man ska ha sett de tidigare, så vi behöver inte gå in mer på det.


Jag kan skriva så mycket mer åsikter, och kanske jag gör det senare, men just nu får det räcka. Förutom att jag måste nämna att en viss skum animering mot slutet när Hermione sitter och läser förstör rätt mycket. Passar inte alls in i filmen. Känns "Corpse Bride".

Filmen innehåller inte bara känslospel utan också tortyrscen, blod och annat som inte passar för en liten plutt som just sett "De vises sten". Jag kan beskriva denna film som; rå, känslosam och spännande. Yep, så är det.

Betyg: 3,5/5
Ganska svagt betyg för en Harry Potter-film, men denna var inte lika bra som de tidigare, även om den var bättre än "Fenixorden". Jag rekommenderar filmen och hoppas att du får en lika kul visning som jag, med skrikande fans som klätt ut sig. Kul kväll.

2 kommentarer:

  1. Du är så bra på recentioner Hanna! även fast jag tycker att du var lite för hård, den här filmen var helt klart bättre än 6:an oxå! xD
    haha, jag gillar din kombination "rå och känslosam" xP

    SvaraRadera
  2. Thank you dear :) Du får också ta och skriva ihop något, jag vill veta vad du tyckte :P

    SvaraRadera