20 november 2010

Massor av biskvier

Idag har jag experimenterat i köket som en äkta bagarnisse. Jag är överdrivet förtjust i chokladbiskvier, men har inte smakat biskvier av så väldigt många fler smaker än den och citron. Nu blev det ändring på den saken!
Ovan: Biskvibottnar och chokladbiskvi.

Dessa sorter provade jag fram för mig själv:
  • Kanel
  • Kardemumma
  • Vanilj
  • Jordgubb
  • Citron (ny variant)
Till allihop använde jag en grundsmet för smörkräm av, 150 g marg., 1 ½ dl florsocker och 1 äggula. Sedan delade jag upp smeten och provade mig fram.
Ovan: Citronbiskvi.
Ovan: Jordgubbsbiski.
Jag använde mig av sommarens nu infrysta gubbar som jag, mamma och syster plockade i Rödupp. Så hiskeligt goda att jag vågar kalla dem Sveriges godaste. Hmm... där blev det lite reklam märkte jag just. Äh.
Ovan: Vaniljbiskvi.

Godast är fortfarande choklad, men jag blev glad i min citronvariant, kardemumma (en av mina favoritsmaker alla kategorier) och kanel. Jag ska finslipa recepten lite, sedan lägger jag nog upp dem här. Men det kan ju kanske dröja lite. Bättre sent än aldrig, dock.

3 kommentarer:

  1. Vad dugtig du är, viilka fina billder

    SvaraRadera
  2. Ååå, va gott!
    Jag har lektion just nu så jag kan inte läsa hela inlägget, ska göra det men det såg jättegott ut!
    Och såg lite om kanel och kardemumma? mmm...
    Bjud hem mig! Jag vill ha! lskar chokladbiskrier! xD
    Och vanilj! Mmmm så underbart gott!! xD

    SvaraRadera
  3. Tack båda :)
    Ja Annsi, vi får ha en biskvifest, hehe.

    SvaraRadera