6 november 2010

Hang on, I've got BBC Entertainment...

Jag var i London tidigare i år och förutom att gilla staden, vara likgiltig mot maten (Paris is the dream) och åka dubbeldäckare så såg jag ett avsnitt av en pratsshow med hemsk inredning och en rolig programledare, den lustige Jonathan Ross. Sen har jag sett en del intervjuer i klipp och det är vad jag kallar bra engelskaträning om man nu vill lyssna på småprat om mer eller mindre visentliga ämnen.

Vet inte om någon annan suttit en sen torsdagskväll och zappar runt, hittar BBC Entertainment och stannar där för att se på ett program med medelålders män som är galna i Lamborghini, Koenigsegg och andra vrålåk. Jag snackar om "Top Gear". Jag kan erkänna att jag sett det förut. Aldrig ett helt program, det har jag inte hittills i mitt liv iallafall. Men det är faktiskt rätt kul, i sin egen fånighet (klicka här).
De kör en ny "Lambo", som de vill kalla den, och snackar hästkrafter, topphastigheter, motorer... Bla, bla, bla. Inte direkt om hurvida den är för miljö osv. Det som egentligen är kul är när de provar skruvade saker som att köra ekonomiskt i egen vald bil, åker amfiebil men sjunker och självklart intervjuer med kändisar (ifrågasätt mitt liv..) som får köra i en vanlig bil för att tävla lite och så. Faktiskt roligt.

Annat jag sett är "Come dine with me" som är "Halv åtta hos mig", fast med c-kändisar och ingen Helge Skoog. "They think it's all over" som är som "Time Out" fast med röda kulisser och roligare inslag. Det känns som att alla svenska, småputtrigt roliga program är tagna från britterna. "Snacka om nyheter" rätt av "Have I got news for you" (som dock inte är roligt). Något som är helsvenskt, vad jag har hört iallafall, är "På Spåret" som tyvärr är lite i tråkigaste laget, om än småkul ibland.

Vad jag pladdrar på om onödigheter. Brittisk tv. Hursomhelst är det ett bra sätt att lära sig engelska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar